Peer belt!

Laat uw naam en telefoonnummer achter. Ik bel u. Kijken we samen waar ik kan helpen het verschil te maken. Onderscheidend vermogen legt de basis. Toegevoegde waarde leveren bij klanten is mijn motor.

Naam:
Telefoon:
Vraag nu de gratis scan aan

De twijfelende werkgever en de vragende werknemer

Vind ik nu echt dat hij voldoende kwaliteiten heeft? De werknemer is er van overtuigd dat hij toe is aan zijn volgende stap. De directeur vraagt mij om hen te helpen. Het lastige hierbij is het goed houden van de relatie terwijl er confronterende gespreksonderwerpen aan de orde gaan komen. Over het functioneren van de verkoopleider in zijn huidige rol bestaat nauwelijks discussie. De organisatie wil de man niet kwijt, de verkoopleider wil niet weg maar wel door.

De gekozen aanpak start met het door de verkoopleider laten invullen van een profielanalyse. Met een gedragsprofielanalyse worden de gedragseigenschappen, individuele kwaliteiten en valkuilen van een persoon snel, doeltreffend en objectief in kaart gebracht. Het is geen test maar psychologische methode, een meetinstrument om de persoonseigenschappen en het te verwachten gedrag in de werksituatie te bepalen. Dit met als doel te bepalen of een persoon de juiste mix aan eigenschappen heeft om in een bepaalde functie de vereiste of gewenste taken effectief uit te voeren.

Vervolgens bespreek ik met de verkoopleider in hoeverre hij zich in de analyse herkend en waar opmerkingen in de analyse vandaan zouden kunnen komen. Dit om duidelijk te krijgen wat hem motiveert stuurt in zijn vraag om promotie. Waar komt die vraag vandaan? Dieper graven dus om echt boven water te krijgen wat vaak onder de oppervlakte blijft. Daarnaast brengen we de organisatiecontext goed in beeld. Heeft dit bedrijf wel een commercieel directeur nodig en hoe zou die functie er dan uit moeten zien? Hoe is de samenwerking tussen verkoopleider en directeur? Vervolgens gaan we een aantal keren met zijn drieën in gesprek.

Uiteindelijk heeft dit proces als uitkomst dat er voorlopig geen commercieel directeur komt. Wel is de taak van de verkoopleider uitgebreid en gaat hij een aantal commerciële taken van de directeur overnemen. Geleidelijk, stap voor stap, met duidelijke meetpunten en resultaatafspraken. Met afspraken wat we doen wanneer doelen gehaald worden en wanneer de ontwikkeling stokt. Om risico’s en gezichtsverlies voor beide partijen te voorkomen. Voor het volgen van dit groeiproces blijf ik beperkt aangesloten.